zaterdag 9 december 2017

Ik doe ook mee.....

Zoals je weet mocht ik in de afgelopen maanden mee aan de wieg staan van de nieuwe plaatselijke progressieve partij MORGEN! in de gemeente Geertruidenberg. Ik ben daar best trots op. De statuten en het huishoudelijk reglement, -goedgekeurd door de leden-, zijn nu bij de notaris ook van onder meer mijn handtekening voorzien. Nu kunnen we opstomen  naar de gemeenteraadsverkiezingen, die op 21 maart volgend jaar worden gehouden.
Ik heb besloten om me aan te melden als kandidaat voor het raadslidmaatschap. Hopelijk kom ik ook op de lijst. Een speciale commissie gaat zich buigen over de kandidaten en zal nog dit jaar  een voorstel voor de kandidatenlijst aan de leden van MORGEN! voorleggen. Ik ben benieuwd op welke plaats op de lijst ik kan komen. Ik zal –gelet op mijn leeftijd- vermoedelijk niet meer in de voetsporen treden van een aantal familieleden uit vorige eeuwen. Die schopten het tot schepen en burgemeester van diverse gemeenten. Zoals Jan van Son die van 1239 tot 1243, schepen was van ’s Hertogenbosch. Zijn zoon Hendrik trad in de voetsporen van Pa. Hij was meerdere malen schepen in den Bosch tussen 1295 en 1324. Ook  Geerlinc en Tielman van Son waren schepen. In Gilze was Jan janse van Son ‘ den oude’ schepen op 14 november 1693. Illustere voorvaderen gemeentebestuurders dus.
Als lid van de medezeggenschapsraad van het Dongemond college trad ik in de voetsporen van mijn vader die, tot zijn overlijden lid was van de ondernemingsraad van AKZO Breda.
Misschien wordt ik in maart volgend jaar wel in de gemeenteraad  gekozen, of anders een volgende keer als ik tijd van leven heb. Dan kan ik als raadslid meewerken aan een Geertruidenberg waarin het eerlijker verdeeld is en iedereen meetelt. We gaan het zien. Ik ben benieuwd.
Ik ben deze week overigens volop bezig geweest met mijn familiegeschiedenis. Aangenaam verrast was ik toen in mijn mailbox de voormalige roostermaker van het Dongemond, Louis Schats, mij benaderde. Ook hij is geruime tijd geleden evenals ik aangestoken door het genealogie-virus. Dat wist ik. We hebben inmiddels gegevens uitgewisseld en blijken heel lang geleden dezelfde voorouders te hebben. Interessant. Dan kunnen we samen verder de familie BAC ontrafelen. Ik ben al een aardig eind op streek met de hulp van Hans Vogels en Hans van Broekhoven. We gaan ongetwijfeld de BAC-puzzle ontrafelen. Geduld is een schone zaak. Maar dat kan in dit geval ook, want al die voorouders en hun akten en oorkonden lopen na eeuwen echt niet meer weg.
(Bron: familiearchief f.van son: Genealogie.van.son: schepen Jan van Son ‘de oude’ en Archief Morgen!: logo 2017).







Geen opmerkingen:

Een reactie posten